پروپوزال ارزیابی میزان مهارت مدیریت زمان در افراد 12 تا 30 ساله و ارائه راهکارهایی برای تقویت آن

پروپوزال ارزیابی میزان مهارت مدیریت زمان در افراد 12 تا 30 ساله و ارائه راهکارهایی برای تقویت آن

پروپوزال مدیریت زمان
پروپوزال مهارت مدیریت زمان
مهارت مدیریت زمان جوانان
مهارت مدیریت زمان نوجوانان
میزان مهارت مدیریت زمان در جوانان
میزان مهارت مدیریت زمان در نوجوانان
پروپوزال میزان مهارت مدیریت زمان در افراد
تقویت مهارت مدیریت زمان در نوجوانان و جوانان
پروپوزال میزان مهارت مدیریت زمان در نوجوانان و جوانان

رفتن به سایت اصلی

دانلود پروپوزال پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی تربیتی

ارزیابی میزان مهارت مدیریت زمان در افراد 12 تا 30 ساله و ارائه راهکارهایی برای تقویت آن

 

 

 

 

 

بیان مسئله

     زمان، ارزشمندترین سرمایه هر فرد، گروه و سازمان است. در واقع تنها سرمایه برگشت ناپذیر در اختیار انسان، زمان است، زیرا تولید پول، ماشین ، فناوری و حتی نیروی انسانی، وابسته به صرف وقت و تأمین زمان است همجنین تنها سرمایه غیرقابل خریداری و غیرقابل تولید و بازیافت، زمان می‌باشد. برای هر فردی در همه عرصه‌های زندگی وقت ارزشی فرا طلایی دارد ، به جهت تغییراتی که در دهه‌های اخیر در عرصه علوم و فنون انجام شده، زمان اهمیت بیشتری یافته و مردم مجبور هستند با سرعت بیشتری کارهای خود را انجام دهند، به همین دلیل لزوم مدیریت زمان، بیشتر احساس می‌شود.( در حقیقت مدیریت زمان یکی از راهبردهای مؤثر در جهت کاهش میزان اتلاف وقت است ، هدف آن جلوگیری از اتلاف وقت و نظم دادن کارها است (هاشمی‌زاده، 1385)).

 

همچنین با توجه به اینکه زمان، یک منبع محدود به شمار می‌آید لزوم مدیریت آن به خصوص در محیط‌های آموزشی برای دانش‌آموزان (نوجوانان و جوانان) از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که به منظور کسب موفقیتهای تحصیلی باید از کارهای غیرمهم صرف نظر کرد و کارها را الویت‌بندی نمود.دوره نوجوانی و جوانی یکی از مهمترین و بحرانی‌ترین زمان زندگی هر فرد محسوب می‌شود.طبق تعریف سازمان ملی جوانان، افراد 11تا29 سال نوجوان و جوان محسوب می شوند.  

 

نوجوان از دوره کودکی گذر کرده و وارد مرحله نوینی از زندگی می‌شود، ورود از دوره کودکی به دوره نوجوانی ،فرد را با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه می‌کند. بررسی این مسائل و مشکلات در دنیای امروز از پیچیدگی خاصی برخوردار است ، بررسی این مسائل و مشکلات مستلزم بررسی همه جانبه نسلی است که در حال دگرگونی عمیق شخصیتی است و برای سازگاری، از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی‌کند . با توجه به اینکه تمامی قوای زیستی، روحی، روانی، فکری و عاطفی فرد از دوران بلوغ دچار تغییر و تحول می‌شود، لازم است که به نوجوانان درخصوص مدیریت برخود (مدیریت بر زمان) اطلاعات و آگاهی‌هایی داد ، همچنین با توجه به ویژگی‌های شخصیتی نوجوانان و جوانان با تنوع احوال، دگرگونی‌های رفتار، موضع‌گیری در برابر امور و طغیان، مبارزه ،احساسات گرم و آتشین، سن  خودنمایی و غرور، اضطراب و بیقراری، حادثه‌جویی و شرایط خاصی که نوجوانان و جوانان دارند بصورت بالقوه آمادگی انواع آسیب‌های اجتماعی را در خود نهفته دارند .

 

اگر در این سنین ویژگی‌های مذکور و نیازهای نوجوانان و جوانان از طرف مسئولین ذیربط ، خانواده‌ها و مربیان پرورشی و تربیتی مورد توجه واقع نشود نسل نوجوان و جوان با مسائل و مشکلات فراوان مواجه خواهد شد.یکی از مواردی که در مدیریت زمان نوجوانان و جوانان نقش بسزایی دارد، خود تنظیمی می‌باشد. یادگیری خودتنظیمی[1] از مقوله‌هایی است که به نقش فرد در فرآیند یادگیری توجه دارد. این سازه ابتدا در سال 1967 توسط بندورا مطرح شد (کدیور، 1380) . این سازه در نظریه‌های مختلف روانشناسی از جمله نظریه‌های رفتاری، شناختی، شناخت اجتماعی، و ساخت‌گرایی مورد توجه قرار گرفته است. صاحب‌نظران مختلف الگوهای متفاوتی از خود تنظیمی در یادگیری ارائه داده‌اند. از جمله این الگوها، الگوی پینتریچ[2] (1986) است. در این الگو، خود تنظیمی در یادگیری به استفاده از راهبردهای شناختی[3]، فراشناختی[4]، و مدیریت منابع[5] اطلاق می‌شود.

راهبردهای شناختی، به راهبردهایی که دانش‌آموزان برای یادگیری، به خاطرسپاری، یادآوری، و درک مطلب از آنها استفاده می‌کنند ، اشاره دارد، این راهبردها هم برای تکالیف ساده و حفظ کردنی و هم برای تکالیف پیچیده‌تر که به درک و فهم نیازمندند کاربرد دارد(صمدی،1383).

 

راهبردهای فراشناختی، راهبردهایی هستند که جهت برنامه‌ریزی- بازبینی- اصلاح فعالیت‌های شناختی مورد استفاده قرار می‌گیرند. (براون و همکاران، به نقل از صمدی، 1373).

راهبردهای مدیریت منابع، راهبردهایی هستند که یادگیرندگان از آن برای کنترل و اداره محیط، مثل مدیریت در تنظیم وقت، نحوه تلاش، انتخاب محیط مطالعه، همچنین از افراد دیگر مثل معلمان، همسالان، و مانند آن استفاده می‌کنند. این راهبردها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با محیط سازگار شده و آن را با توجه به هدف‌ها و نیازهای خود تغییر دهند. (زیمرمن و مارتینز- پونز[6]، 1986)

 

در دوره نوجوانی باید به نوجوان خود نظم‌دهی رفتار را آموخت ، اینکار بوسیله آموزش و از طریق رسانه‌ها قابل حل می‌باشد.همانطور که بندورا در مورد خود نظم‌دهی رفتار گفته‌اند، رفتار آدمی عمدتاً یک رفتار خود نظم داده شده است و رفتار شخصاً تقویت شده بهتر از رفتارِ از بیرون تقویت شده، نگهداری می‌شود،  باید به گونه‌ای رفتار کرد که نوجوان خود پی به مسئله زمان ببرد (سیف، 1385، ص 370).  از جمله چیزهایی که نوجوان و جوان از تجربه مستقیم و غیرمستقیم (جانشینی) می‌آموزد، معیارهای عملکرد می‌باشد و زمانی که این معیارها آموخته شده‌اند، پایه‌ای می‌شود بر ارزشیابی شخصی فرد . کارآمدی شخصی تصوری یا خود کارآمدی تصوری، همانند معیارهای عملکرد درونی شده، نقش مهمی در رفتار خود نظم‌دهی ایفا می‌کند.زمانی که به نوجوان و جوان درخصوص خود نظم‌دهی آگاهی داده شود و یادگیری ایجاد کرد ،فرد در تلاش است تا به کارآمدی شخصی تصوری، سطح بالایی برسد، زمانی که به این سطح رسیدند بیشتر می‌کوشد و پشتکار بیشتری از خود نشان می‌دهد و موفق می‌شوند.بندورا می‌گوید که چون افراد دارای کارآمدی شخصی تصوری سطح بالا بر روی امور، کنترل بیشتری دارند، عدم اطمینان کمتری را تجربه می‌کنند و کمتر می‌ترسند (سیف، 1385، ص 370).

 

نوجوانان و جوانان برای مدیریت کردن زمان در انجام فعالیتها باید از یکسری فنون بهره کافی را ببرند تا بتوانند بر زمان خود مدیریت کنند، از جمله برای کارهای خود هدف را مشخص کنند ،برنامه‌ریزی در کارها داشته باشند، کارهای خود را تجزیه کنند و آنرا از کوچک یا کم به بزرگتر یا زیاد انجام دهد ، کارها را اولویت‌بندی کند، کارهای موظفی را پیگیری کند که آیا آن کار انجام شده یا خیر و همچنین نگذارد که تغییرات در برنامه‌ها آن هارا مضطرب کند و استرس ایجاد کند.تغییرات پردامنه و سریع بلوغ موجب می‌شود نوجوان تقدم و تأخر کارهایش را از دست بدهد. او نمی‌تواند برای روزمرگی‌اش اولویت خاصی را برگزیند و از این رو ممکن است در امور درسی به افت و بی‌انگیزگی دچار شود یا تعادلی منطقی میان ساعات بازی،‌خواب و کارهای روزمره برقرار نکند. ممکن است انرژی زیادی برای یکی از فعالیتهای روزمره صرف کند و ازکارهای دیگر باز بماند، مشاوره و دادن اطلاعات و آگاهی در این باره ضروری می‌باشد.

 

نوجوانان و جوانان از جمله کسانی هستند که با درک اهمیت زمان و استفاده صحیح از زمان می‌توانند علاوه بر اینکه خود، از زمان، بهره کافی ببرند به اهداف مورد نظر در محیط جامعه و مدرسه دست یابند.رسانه‌ها با تحولاتی که در جنبه‌های مختلف از بعد فن‌آوری تجهیزاتی و حجم و روش داشته‌اند به عنوان حاملان و منتقل کنندگان پیام، می‌توانند در باورها و افکار نوجوانان و جوانان موثر باشند. رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی، عقیدتی و فرهنگی، امکان حضور در همه نقاط جغرافیایی پیدا کرده‌اند.تاثیررسانه ها بر نوجوانان و جوانان با استفاده از ابزارهایی است که آن ابزارها امکان این تأثیرگذاری را معین می‌کند.

 

صداوسیما به عنوان یکی از ابزارها در این راستا مطرح است. چون نفوذ، حضور، نحوه بیان و شکل انتقال پیام در رسانه صدا و سیما به طرز ویژه‌ای است که مخاطب را می‌تواند با انواع و اقسام شگردها و روش‌هایی که در آن وجوددارد به خود جلب کند. این رسانه می‌تواند در نحوه تغییر دگرگونی در نوجوانان و جوانان پرنفوذترین و موثرترین عامل باشد. البته نقش و سهم تلویزیون در تاثیرپذیری بر روی جوانان و نوجوانان حائز اهمیت می‌باشد، ضمن اینکه از تلویزیون در همه ساعات شبانه‌روز و در خانه می‌توان استفاده کرد. نقش آموزش رسانه‌ها مهم‌تر از آموزش رسمی مراکز آموزشی می باشد، زیرا دامنه کار مراکز آموزشی محدود است در صورتی که آموزش از طریق وسایل ارتباط جمعی گسترده و همیشگی است. البته وسایل ارتباط جمعی خصوصاً تلویزیون آموزش را همراه با صحنه‌های زنده ارائه می‌دهد که شوق بیشتری را برای یادگیری ایجاد می‌نماید ، رسانه‌ها بخصوص تلویزیون می‌تواند تآثیر خیلی زیاد بر روی نوجوانان و جوانان داشته باشد. حال این پرسش مطرح می‌شود که مدیریت زمان در این میان چه نقشی را ایفا می‌کند؟ همه می‌دانند که زمان ،گذراست و در اختیار ما نیست و فرصت از دست رفته جبران ناپذیر است. پس مدیریت این سرمایه با چنین اهمیتی چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ بسیاری از صاحبنظران مدیریت، بر این باورند که کاربرد مفهوم مدیریت زمان، صحیح نیست و به جای آن استفاده از برنامه‌ریزی زمان، مطلوب‌تر است. با بررسی‌ها و جستجوهایی که در مراکز پژوهشی و دانشگاهی انجام شد،

 

تحقیقی با عنوان «بررسی میزان مهارت مدیریت زمان در نوجوانان و جوانان» به دست نیامده است، عمده بررسی‌ها حول محور مدیریت زمان بوده است که نشان می‌دهد اتلاف وقت زیاد می‌باشد و مدیریت زمان  اندک. در این تحقیق سعی شد با بررسی میزان مهارت نوجوانان و جوانان در مدیریت زمان، مورد تحلیل قرار گیرد. بنابراین در این تحقیق در پی پاسخ به این سؤال می باشد که آیا برنامه‌ریزی برای کارهای محوله از مدیریت زمان، تبعیت می‌کند؟ آیا توانایی مدیریت زمان در نوجوانان بیشتر از جوانان است ؟ آیا  بین مهارت مدیریت زمان در نوجوانان و جوانان تفاوت وجود دارد؟ آیا نوجوانان و جوانان طبقه پایین با نوجوانان و جوانان طبقه بالای جامعه از نظر مدیریت زمان تفاوت دارند؟آیا نوجوانان و جوانان دختر نسبت به نوجوانان و جوانان پسر از مدیریت زمان بهتر استفاده می کنند؟آیا رابطه ای بین اتلاف وقت و مدیریت زمان وجود دارد؟ایا بین میزان مدیریت زمان و میزان تماشای تلویزیون رابطه ای وجود دارد؟

1- Self-Regulation learning

2- Pintrich

3-Cognitive Strategies

4-Metacognitive Strategies

5-Resource Management Strategies

1- Zimmerman & Matinez- Pons

 

 

 

 

واژگان کلیدی: مهارت مدیریت زمان، نوجوانان، جوانان

 

 

 

 

اهمیت و ضرورت تحقیق    

در جامعه ما، الگوی صرف وقت به میزان قابل ملاحظه‌ای کمیاب است. با وجود آنکه همه به یک میزان، زمان در اختیار داریم، ولی دیده می‌شود آنهایی موفق‌ترند که از وقت خود بهتر استفاده می‌‌کنند، الگوی رفتاری صحیح را باید با آموزش ایجاد کرد، مدیریت زمان، دانش، نگرش و رفتار افراد را در جهت بهره‌برداری هر چه بیشتر از عمر ارتقاء می‌بخشد. زمان و چگونگی مدیریت بهینه آن، یکی از مسائلی است که برای انسان‌ها حائز اهمیت است. ارزش زمان برای همه برابر نیست و همه به نحو یکسانی از آن استفاده نمی‌کنند. بسیاری ازانسان‌ها علاقه‌مندند که به نحو احسن از زمان، نهایت بهره را ببرند، در حالیکه برای دیگران این چنین نیست ،در این خصوص که چگونه از زمان استفاده شود، مسلماً به یک‌سری مهارت‌ها و مدیریت‌های ویژه‌ای مورد نیاز است، به عبارتی هر چه میزان آشنایی با این مهارت بیشتر باشد به همان نسبت کنترل و مدیریت آن ساده‌‌تر و دقیق‌تر صورت می‌گیرد.

 

 تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مدیریت زمان در اهمالکاری تحصیلی تأثیرگذار است. مدیریت زمان یکی از مسائل مهم و جدی در سطح بین‌المللی است. جوانان و نوجوانان نیز بدون مدیریت زمان گاهی تمامی وقت خود را در امور غیر ضروری از بین می‌برند، استفاده درست و مؤثر از زمان، می‌تواند بعنوان رفتاری در جهت تأیید وجود انگیزش پیشرفت و موفقیت در نوجوانان و جوانان باشد. با این حال موضوع مهارت نوجوانان و جوانان در مدیریت زمان، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. 

 

بنابراین انجام پژوهش به منظور شناسایی رابطه و تعامل میان مهارت نوجوانان با مهارت جوانان در مدیریت زمان به مشاوران و برنامه‌ریزان در امور نوجوانان و جوانان کمک خواهد کرد تا در جهت ارائه شیوه‌های مناسب برنامه‌ها و راهکارهاموفق شوندو راهنمایی لازم بدهند ،در اهمیت مدیریت زمان می‌توان گفت که نوجوانان و جوانانی که نتوانند وقت خود را تنظیم کنند ازعهده انجام هیچ‌کاری بر نخواهند آمد. در زمینه مهارت نوجوانان و جوانان در مدیریت زمان تاکنون در کشورمان تحقیقات اندکی انجام شده ،در نتیجه فقدان سابقه تحقیقی در بستر بومی جامعة مورد مطالعه، یکی از دل مشغولی‌های جدی تحقیق می‌باشد.از سوی دیگر مواجه با ازدیاد منابع در به انحراف کشاندن قشر نوجوان و جوان ،دسترسی محدود نوجوانان و جوانان به مشاوران و روانشناسان تربیتی متخصص و ماهر از جمله مشکلاتی است که نشان می‌دهد نوجوان و جوان در چه شرایط بحرانی روبرو می باشند.

 

 مدیریت ضعیف زمان را نمی‌توان پنهان نمود و اثربخشی بیشتری مورد نیار است، زیرا برای موفقیت بیشتر چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه‌ای، نیازمند بکارگیری راهبردهای مدیریت زمان می‌باشیم. این راهبردها برای استفاده بهینه از وقت، تنظیم شده و بعنوان روش‌هایی برای کنترل زمان به کار می‌رود. با استفاده مؤثر از زمان می‌توان اهداف را مشخص کرد و وظایف و فعالیت‌ها را برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی نمود، با برنامه‌ریزی ، درک نوجوان و جوان از زمانِ در دسترس، افزایش یافته در نتیجه می‌توانند از زمان خود به صورت هدفمند و سازمان یافته بهره‌مند شوند. بیشترین کاربرد مدیریت زمان می‌تواند در جوانان و نوجوانان باشد چرا که این قشر از جامعه در آینده بعنوان نسل جدید چرخهای اقتصادی، علمی، فرهنگی کشور را به عهده خواهند داشت. با توجه به اهمیت فراگیری اصول مدیریت زمان و آگاهی از مهارت نوجوانان و جوانان در مدیریت زمان، تأثیر آن در سلامت جامعة فردای ما می‌باشد.

 

 این تحقیق شاید وسیله‌ای جهت فراگیری و انتقال آن به دیگران و گامی در جهت رشد و تعامل جامعه برداشته شود. ضرورت توجه به مدیریت زمان بخصوص درکلان شهر تهران که نوجوانان و جوانان زیادی از وقت خودشان را به طرق مختلف از جمله ماندن در ترافیک و استفاده نادرست از اینترنت و بازی‌های کامپیوتری و قدم زدن (پرسه زدن) در کوچه و خیابان و از این قبیل از دست می‌دهند، حائز اهمیت است.از طرفی دیگر، پیچیدگی شرایط زندگی به واسطه ظهور رسانه‌های مختلف، موقعیت‌های پیچیده اجتماعی و اخلاقی، تغییرات اجتماعی، انتظارات و ارزش‌ها، فرصت را برای نوجوانان وجوانان تنگ‌تر و شرایط را بسیار سخت‌تر کرده است. به همین دلیل، آموزش راهبردهای مدیریت درست زمان برای نوجوانان وجوانان در کشور ما یک ضرورت است. از آنجا که نوجوانان و بخصوص جوانان پرمشغله‌ترین قشر جمعیت جوان هستند، همچنین قشر عظیمی از جمعیت کشور مان را تشکیل می دهند،ارائه راهبردهای مدیریت زمان به آنان، بسیار مهم به نظر می‌رسد.

 

 

 

 

نتابج:

نتایج این بررسی نشان داد که بیش از نیمی از نوجوانان و جوانان به صورت منظم تلویزیون تماشا می‌کنند و از این تعداد بین ساعات 24-19 تلویزیون تماشا می‌کنند. برای ترویج فرهنگ استفاده بهینه از زمان، صداوسیما در این ساعات می‌تواند از طریق پخش برنامه‌های آموزشی در خصوص مدیریت زمان، تولید فیلم و سریال در زمینه فرهنگ استفاده بهینه از زمان، ارائه بحث‌های کارشناسی از طریق متخصصین، مشاوران و روانشناسان، نشان دادن الگوهای عینی از طریق مجریانی که خودشان استفاده بهینه از زمان کنند، می‌توانند در زمینه استفاده بهینه از زمان به نوجوانان و جوانان آموزش دهند.

 

در بررسی رابطه بین میزان تماشای تلویزیون و مدیریت زمان نشان داد که با افزایش میزان تماشای تلویزیون در نوجوانان و جوانان مدیریت کردن زمان کاهش می‌یابد و نمی‌توانند از وقت خود به نحو احسن استفاده کنند، برای جلوگیری از این کار، صداوسیما باید برنامه‌هایی پخش کند که  زمانی که نوجوانان و جوانان وقت خود را به تلویزیون تماشا کردن صرف می‌کنند باید استفاده بهینه از آن زمان ببرند و آن برنامه‌ها باید متنوع و در عین حال جذاب و آموزنده باشد. از آنجا که بیش از نیمی از نوجوانان به ویژه جوانان مهمترین عامل اتلاف وقت خود را نداشتن شغل مناسب، بازی‌های کامپیوتری، نبود برنامه‌ریزی منظم، نبود تفریح و سرگرمی برای اوقات فراغت دانسته‌اند، بنابراین شایسته است فرهنگ استفاده و بجا از امکانات و وسایل در قالب فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های دیگر به نوجوانان و جوانان آموزش داده شود.

 

با توجه به نقش محوری و پرمسئولیت نوجوانان و جوانان در آینده و با توجه به اینکه شاخص میزان برنامه‌ریزی و نظم در پسرها کمتر از دخترها بوده است، لازم است پسرها متناسب با نقش و وظایف خاصی که برعهده آنها گذاشته می‌شود از حیث اصول برنامه‌ریزی، نظم و مدیریت زمان آموزش داده شوند و دست‌اندرکاران آموزه‌های مبتنی بر اصول برنامه‌ریزی و نظم، مدیریت زمان را در متن برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها به آنها انتقال دهند.

 

با توجه به اینکه شاخص میزان برنامه‌ریزی و نظم در گروه نوجوانان کمتر از جوانان بوده است و با توجه به نقش سازنده این قشر (دانش‌آموزان) در آینده این مرز و بوم لازم است صداوسیما در برنامه‌هایی از کارشناسان و مشاوران تحصیلی و تربیتی برای حل مشکلات و پاسخ به سؤالات نوجوانان دعوت کنند.

صداوسیما می‌تواند با معرفی افراد نمونه و شایسته‌ای که در طول زندگی به موفقیت‌های بسیاری دست یافته و موفقیت خود را مرهون برنامه‌ریزی و نظم در زندگی می‌دانسته‌اند، مشوق مخاطبان در این زمینه باشد. به نظر می‌رسد از آنجا که نوجوانان نسبت به برنامه‌ریزی و نظم اقبال نشان داده‌اند، معرفی دانش‌آموزان ممتاز که موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند مؤثر باشد.

به تصویر کشیدن آثار و عواقب نبود برنامه‌ریزی، بی‌نظمی و مدیریت زمان، می‌تواند انگیزه افراد را به سمت اجتناب از بی‌نظمی و بی‌برنامگی و اتخاذ هدف و برنامه‌ریزی در کارها و وظایف زندگی سوق دهد.

 

به نظر می‌رسد به تصویر کشیدن تأثیرات روانی همچون بالا بودن میزان رضایت خاطر و آرامش در افرادی که دارای برنامه‌ریزی و مدیریت زمان در زندگی هستند و فرصت‌های زندگی خود را غنیمت شمرده و در جهت رشد و بالندگی خود و جامعه تلاش می‌کنند، در تقویت و رواج فرهنگ مدیریت زمان در زندگی مخاطبان مؤثر باشند.

 

 

 

 

فهرست مطالب

                                                                                                                                                                                   

چکیده 1 

 

فصل اول: چارچوب تحقیق 2

مقدمه 3

بیان مسئله 5

اهمیت و ضرورت تحقیق 10

اهداف تحقیق 12

سؤال‌های تحقیق 13

فرضیه‌های تحقیق 13

تعریف مفاهیم 14

روش تحقیق 139

جامعه آماری 140

نمونه و روش نمونه‌گیری 140

حجم نمونه 142   

ابزار اندازه‌گیری 142     

نمره‌گذاری پرسشنامه مدیریت زمان 143

روایی 143

پایایی 144

روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 144

روش اجرا                                                                     

 

 

منابع ومآخذ   

منابع فارسی

منابع انگلیسی

 

 

 

 

 

 

 

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ​​​​​​​سبک های مقابله با استرس

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ​​​​​​​سبک های مقابله با استرس کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ​​​​​​​سبک های مقابله با استرس مبانی نظری ​​​​​​​سبک های مقابله با استرس پیشینه تحقیق ​​​​​​​سبک های مقابله با استرس پیشینه داخلی ​​​​​​​سبک های…

  • پرسشنامه سبک های اسنادی پترسون و سلیگمن با روایی و پایایی

    پرسشنامه سبک های اسنادی پترسون و سلیگمن با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه سبک های اسنادی پرسشنامه سبک های اسنادی پترسون نحوه نمره گذاری پرسشنامه سبک های اسنادی پرسشنامه سبک اسناد نوجوانان پرسشنامه سبک های اسنادی پترسون پرسشنامه…

  • آزادی اطلاعات و حریم شخصی

    آزادی اطلاعات و حریم شخصی حق حریم آزادی اطلاعات حریم خصوصی رابطه حریم خصوصی و آزادی دانلود پایان نامه کارشناسی رشته حقوق آزادی اطلاعات و حریم خصوصی دانلود پایان نامه حقوق خرید پایان نامه حقوق آزادی اطلاعات و حریم شخصی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشکلات رفتاری کودکان 43 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشکلات رفتاری کودکان 43 صفحه فصل دوم پایان نامه مشکلات رفتاری کودکان مبانی نظری مشکلات رفتاری کودکان پیشینه تحقیق مشکلات رفتاری کودکان پیشینه پژوهش مشکلات رفتاری کودکان پیشینه نظری مشکلات رفتاری کودکان ادبیات نظری مشکلات…

  • دانلود پاورپوینت مواد و مصالح ساختمانی جدید

    دانلود پاورپوینت مواد و مصالح ساختمانی جدید پاورپوینت مصالح ساختمانی دانلود پاورپوینت درباره مصالح ساختمانی مصالح ساختمانی جدید + پاورپوینت رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت مواد و مصالح ساختمانی جدید جهت رشته عمران در قالب 48 اسلاید و با…

  • پاورپوینت بررسی مفهومی مديريت سود

    پاورپوینت بررسی مفهومی مديريت سود کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی مفهومی مديريت سود بررسی مفهومی مديريت سود مديريت سود مفهوم مدیریت سود شیوه های مدیریت سود کشف مدیریت سود مدیریت سود و وجوه نقد حاصل از عملیات ارتباط ارزشی سود…

  • پاورپوینت اعتیاد در بارداری

    پاورپوینت اعتیاد در بارداری پاورپوینت درمان اعتیاد در بارداری پاورپوینت درباره اعتیاد در بارداری پاورپوینت درمورد اعتیاد در بارداری پاورپوینت اعتیاد پاورپوینت اعتیاد در بارداری و سلامت رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت اعتیاد در بارداری جهت رشته ی مامایی…

  • پاورپوینت قرارداد در پروژه های عمرانی و فهرست بهای واحد پایه

    پاورپوینت قرارداد در پروژه های عمرانی و فهرست بهای واحد پایه پاورپوینت قرارداد عمرانی چیست پاورپوینت انواع قراردادهای عمرانی پاورپوینت انواع پیمان و قراردادهای ساختمانی پاورپوینت روش اجرای پروژه های عمرانی پاورپوینت قرارداد طرح های عمرانی رفتن به سايت اصلي دانلود…

  • مطالعه و مقایسه راههای هیدرولیکی برآورد بار رسوبی رودخانه ها در ایران

    مطالعه و مقایسه راههای هیدرولیکی برآورد بار رسوبی رودخانه ها در ایران بار رسوبی برآورد بار رسوبی رودخانه ها راههای هیدرولیکی برآورد بار رسوبی ﺑﺮآورد ﻫﯿﺪروﻟﯿﮑﯽ ﺑﺎر رﺳﻮﺑﯽ در رودﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ارزیابی روشهای هیدرولیکی محاسبه بار رسوبی رودخانه ها نشان…

  • پاورپوینت ایمنی و دستورالعمل ایمنی در مدارس

    پاورپوینت ایمنی و دستورالعمل ایمنی در مدارس پاورپوینت چک لیست ایمنی در مدارس پاورپوینت آیین نامه ایمنی مدارس پاورپوینت اهمیت ایمنی مدارس پاورپوینت فهرست نکات ایمنی در مدرسه و منزل پاورپوینت بهداشت و ایمنی در مدارس رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت زندگی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت زندگی مبانی نظری کیفیت زندگی پیشینه کیفیت زندگی دانلود مبانی نظری کیفیت زندگی پیشینه تحقیق کیفیت زندگی ادبیات نظری کیفیت زندگی فصل دوم پایان نامه کیفیت زندگی مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت زندگی…

  • بررسی مهمترین پارامترهای فیزیوگرافی حوضه آبخیز رودخانه سقز

    بررسی مهمترین پارامترهای فیزیوگرافی حوضه آبخیز رودخانه سقز پارامترهای فیزیوگرافی حوضه آبخیز رودخانه سقز بررسی مهمترین پارامترهای فیزیوگرافی حوضه آبخیز رودخانه سقز شبکه آبراهه حوضه آبخیز رودخانه سقز دانلود مقالات جغرافیا دانلود مقالات رشته جغرافیا رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • تشریح سازه سرریز و طبقه بندی انواع آنها

    تشریح سازه سرریز و طبقه بندی انواع آنها سرریز سد انواع سرریزها اهمیت سازه سرریز طبقه بندی سرریزها تشریح سازه سرریز و طبقه بندی انواع آنها دانلود پایان نامه سرریز دانلود پایان نامه مهندسی عمران دانلود پایان نامه مهندسی عمران…

  • پاورپوینت مدیریت جامع tqm

    پاورپوینت مدیریت جامع tqm دانلود پاورپوینت مدیریت جامع tqm پاورپوینت مدیریت جامع tqm و انواع آن پاورپوینت مدیریت کیفیت جامع tqm مقاله پاورپوینت کتاب مدیریت جامع برند پاورپوینت مدیریت کیفیت جامع tqm رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت مدیریت جامع…

  • پاورپوینت ابتلا ابله مرغان

    پاورپوینت ابتلا ابله مرغان رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت ابتلا ابله مرغان جهت رشته پرستاری در قالب 30 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       عامل ایجاد کننده آن یک…

  • پوشش و حجاب در ادیان اهل کتاب

    پوشش و حجاب در ادیان اهل کتاب دانلود تحقیق حجاب در ادیان اهل کتاب حجاب در ادیان اهل کتاب تاریخچه حجاب در ادیان حجاب در ادیان اهل کتاب حجاب در دین یهود حجاب در مسیحیت حجاب در آیین زرتشت رفتن…

  • پاورپوینت بررسی معماری مسجد ایاصوفیه

    پاورپوینت بررسی معماری مسجد ایاصوفیه رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت بررسی معماری مسجد آیا صوفیا جهت رشته ی معماری در قالب 60 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش      …

  • پاورپوینت پیشینه حسابرسی (فصل سوم کتاب فلسفه حسابرسی حساس یگانه)

    پاورپوینت پیشینه حسابرسی (فصل سوم کتاب فلسفه حسابرسی حساس یگانه) پاورپوینت پیشینه حسابرسی (فصل سوم کتاب فلسفه حسابرسی دکتر حساس یگانه) پاورپوینت فصل سوم کتاب فلسفه حسابرسی دکتر حساس یگانه با عنوان پیشینه حسابرسی پاورپوینت پیشینه حسابرسی پاورپوینت فصل سوم…

  • پاورپوینت نقش های اقتصادی و اجتماعی حسابرسی

    پاورپوینت نقش های اقتصادی و اجتماعی حسابرسی پاورپوینت نقش های اقتصادی و اجتماعی حسابرسی پاورپوینت نقش اقتصادی حسابرسی پاورپوینت نقش اقتصادی حسابرسی والاس پاورپوینت نقش اقتصادی حسابرسی در بازارهای آزاد تحت نظارت پاورپوینت دانلود کتاب نقش اقتصادی حسابرسی رفتن به…

  • ارزیابی عملكرد قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در سال 88

    ارزیابی عملكرد قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در سال 88 ارزیابی عملكرد اصل 44 قانون اساسی ارزیابی عملکرد دستگاه ها و نهادهای مرتبط دانلود پایان نامه رشته مدیریت دانلود پایان نامه مدیریت ارزیابی عملكرد قانون اجرای سیاستهای…

  • پاورپوینت روانشناسی مرضی کودک و نوجوان

    پاورپوینت روانشناسی مرضی کودک و نوجوان پاورپوینت روانشناسی مرضی کودک پاورپوینت روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی پاورپوینت روانشناسی مرضی مدرسان شریف پاورپوینت روانشناسی مرضی تحولی پاورپوینت روانشناسی مرضی ساراسون پاورپوینت روانشناسی مرضی کودک پیام نور پاورپوینت روانشناسی مرضی پوران پژوهش…

  • دانلود پاورپوینت فن آوری ارتباطات و اطلاعات و تحولات آموزشی

    دانلود پاورپوینت فن آوری ارتباطات و اطلاعات و تحولات آموزشی پاورپوینت فناوری ارتباطات پاورپوینت فناوری اطلاعات و ارتباطات رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت فن آوری ارتباطات و اطلاعات و تحولات آموزشی جهت رشته مدیریت در قالب 29 اسلاید و…

  • ماهیت سبک های رهبری و بررسی نظریه ها و مدل های رهبری

    ماهیت سبک های رهبری و بررسی نظریه ها و مدل های رهبری کلمات کلیدی : نظریه های رهبری مدل های رهبری سبک های رهبری انواع نظریه های رهبری انواع سبک های رهبری سبک های نوین رهبری مالی رفتن به سایت…

  • دانلود پاورپوینت کاربرد های فناوری هسته ای

    دانلود پاورپوینت کاربرد های فناوری هسته ای پاورپوینت در مورد انرژی هسته ای پاورپوینت کاربرد های انرژی هسته ای پاورپوینت فواید انرژی هسته ای رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت کاربرد های فناوری هسته ای جهت رشته فیزیک در 47…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد اعضا هیات علمی دانشگاه 62 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد اعضا هیات علمی دانشگاه 62 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد کارکنان پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد کارکنان مبانی نظری ارزیابی عملکرد اعضا هیات…

  • پرسشنامه ارزیابی امکان استفاده از بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه

    پرسشنامه ارزیابی امکان استفاده از بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه پرسشنامه بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه استاندارد بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه امکان سنجی بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه استاندارد امکان سنجی بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه امکان سنجی اجرای بودجه ریزی عملیاتی پرسشنامه…

  • بررسی و سنجش رفتار درمانی شناختی

    بررسی و سنجش رفتار درمانی شناختی روان درمانی رفتار درمانی بررسی و سنجش رفتار درمانی شناختی بررسی رویکرد روان درمانی با رفتار درمانی شناختی بررسی و سنجش CBT بررسی رویکرد روان درمانی با CBT دانلود پایان نامه CBT دانلود پایان…

  • دانلود پاورپوینت درس یازدهم هدیه های آسمانی کلاس ششم

    دانلود پاورپوینت درس یازدهم هدیه های آسمانی کلاس ششم پاورپوینت هدیه های آسمانی ششم پاورپوینت درس هدیه های آسمانی ششم ابتدایی پاورپوینت درس یازدهم هدیه های آسمانی دانلود پاورپوینت درس یازدهم هدیه های آسمانی کلاس ششم رفتن به سايت اصلي…

  • پاورپوینت سیستم خرید اینترنتی 

    پاورپوینت سیستم خرید اینترنتی  دانلود پاورپوينت سیستم خرید اینترنتی  دانلود پاورپوينت درمورد سیستم خرید اینترنتی  رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت سیستم خرید اینترنتی  جهت رشته نرم افزار  در قالب 17 اسلايد و با فرمت pptx به صورت کامل و…

  • پاورپوینت کانسپت در معماری

    پاورپوینت کانسپت در معماری دانلود پاورپوینت کانسپت در معماری پاورپوینت کانسپت در معماری یعنی چه پاورپوینت مفهوم کانسپت در معماری پاورپوینت انواع کانسپت در معماری پاورپوینت کانسپت در معماری چیست رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت کانسپت درمعماری جهت رشته…

  • دانلود پاورپوینت معماری ارگانیک در معماری معاصر

    دانلود پاورپوینت معماری ارگانیک در معماری معاصر پاورپوینت معماری پاورپوینت معماری ارگانیک پاورپوینت معماری معاصر رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت معماری ارگانیک در معماری معاصر در قالب 49 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع با قابلیت…

  • پاورپوینت ترانسفورماتورهای الكتريكی

    پاورپوینت ترانسفورماتورهای الكتريكی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت ترانسفورماتورهای الكتريكی جهت رشته ی مهندسی در قالب 40 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       شار يا فلوی مغناطيسی: مجموعه…

  • بررسی راهبردهای فراشناختی در یادگیری خودتنظیمی

    بررسی راهبردهای فراشناختی در یادگیری خودتنظیمی انواع خودتنظیمی مدل های خودتنظیمی نظریه های خودتنظیمی مدلهای یادگیری خودتنظیمی نظریه های یادگیری خودتنظیمی مقایسه مدلهای یادگیری خودتنظیمی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی چیست مهارتهای اساسی یادگیری خودتنظیمی پایان نامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی تحقیق درباره…

  • دانلود پاورپوینت لایه انتقال

    دانلود پاورپوینت لایه انتقال پاورپوینت لایه انتقال پاورپوینت لایه انتقال در شبکه پاورپوینت لایه انتقال در مدل osi پاورپوینت لایه انتقال در مدل tcp/ip رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت لایه انتقال جهت رشته IT در قالب 20 اسلاید و…

  • پروپوزال عوامل موثر بر زنجیره تامین و ارزیابی عملکرد آنها

    پروپوزال عوامل موثر بر زنجیره تامین و ارزیابی عملکرد آنها پروپوزال زنجیره تامین پروپوزال ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد صنایع غذایی ارزیابی عملکرد زنجیره تامین شاخص های ارزیابی عملکرد زنجیره تامین مدل های ارزیابی عملکرد زنجیره تامین پروپوزال ارزیابی عملکرد زنجیره…