مسایل یادگیری در انسان و بررسی نظریه های مختلف آن

مسایل یادگیری در انسان و بررسی نظریه های مختلف آن

مسایل یادگیری در انسان
زمینه و پیشینه نظریه های یادگیری
نظریه‌های تداعی گرایی
پایان نامه نظریه های یادگیری
نظریه های شناخت‌گرایی
نظریه‌های یادگیری اجتماعی
انواع نظریه های یادگیری

رفتن به سایت اصلی

دانلود سمینار کارشناسی ارشد کامپیوتر – درس یادگیری ماشین

مسایل یادگیری در انسان و بررسی نظریه های مختلف آن

 

 

 

 

 

مقدمه:

تعریفهای گوناگونی كه درباره یادگیری انجام گرفته نشان می‌دهند كه هنوز تعریف جامع و یكدستی كه برای همه روان‌شناسان با نظریه‌های مختلف پذیرفتنی باشد به دست نیامده است. اما بسیاری از روان‌شناسان و پرورشكاران معتقدند كه «یادگیری تغییری است كه بر اثر تجربه یا آموزش در رفتار موجود زنده پدید می‌آید». در این تعریف مهمترین واژه‌ای كه نظر را به خود جلب می‌كند واژه تغییر است. زیرا رفتار فرد در زمانی كه چیزی نیاموخته با زمانی كه آن چیز را، آموخته است تفاوت دارد.

 

واژه مهم دیگر رفتار  است. زیرا تغییر رفتار با ابعاد بدنی مانند طول و عرض و قد و وزن بدنی ارتباط ندارد، بلكه بیشتر معلوم یادگیری است، نه دگرگونیهای بدنی.با توجه به نكته‌های یاد شده مشاهده می‌شود كه دگرگونیهای ناشی از رشد طبیعی، بازتابها، پاسخهای خستگی، تاثیر داروها از نوع یادگیری نیستند. همچنین، دگرگونیهایی كه نتوانند تغییری در رفتار داشته باشند یادگیری به شمار نمی‌آیند. مانند زمانی كه تجربه یا اندیشه‌ای، احساس یا طرز فكر ما را تغییر می‌دهد. اما هیچ‌گونه اثر آشكاری در رفتار ندارد. هیلگارد روان‌شناس معروف، گرچه یادگیری را دارای دو جنبه نهان (نظری) و نمایان (كارنمودی) می‌داند، ولی تصریح می‌كند كه یادگیری فقط از جنبه نمایان یا عملكردی آن حاصل می‌شود.

 

از سوی دیگر روان‌شناسانی هستند كه یادگیری از دگرگونیهای نسبتاً پایدار در توانایی، گرایش یا ظرفیت پاسخ‌دهی عنوان كرده‌اند. با این تعریف مشاهده می‌شود كه یادگیری پیش از تغییر رفتار پدید می‌آید. البته موجود زنده زمانی می‌تواند پاسخ لازم را بدهد كه توانایی و ظرفیت دادن پاسخ را دارا باشد. بسیار اتفاق افتاده است كه معلم موضوعی مانند حل مساله را می‌خواهد به شاگرد بیاموزد كه مشهود نیست. انسان فقط نتیجه اندیشیدن یا حل مساله را مشاهده می‌كند، نه فرایندهای ظاهری آنها را. در این مورد علاقه معلم این است كه شاگرد توانایی و استعداد انجام دادن رفتار را به نحو خاصی پیدا كند تا رفتار نمایان و معینی را. ممكن است ادعا شود كه حل مساله عبارت از یك رشته الگوهای پاسخ‌دهی مشخص است و پاسخها نهان هستند تا نمایان. اما در حقیقت وقتی شاگرد جیزی می‌آموزد فقط رفتارش تغییر نمی‌یابد، بلكه استعداد پاسخ دادن او در اوضاع و احوال آینده نیز تغییر پیدا می‌كند.

 

با توجه به موارد بالا تا اینجا روشن شد كه یادگیری دارای دو تعریف است: 

یكی به تغییر رتفار نمایان و دیگری به استعداد یا توانمندی در پاسخ دادن اختصاص می‌یابد. اما روان‌شناسان عصب‌گرا یادگیری را تغییر در ساختار فیزیولوژی اعصاب می‌دانند كه از استعداد ابزار پاسخ پدید می‌آید. دكتر هب یك رشته بررسیهایی درباره كاركرد اعصبا مركزی در رابطه با یادگیری به مضمون زیر انجام داده كه در خور اهمیت است:

 

یادگیری، فرایند ایجاد سیر یا مدار عصبی نسبتاً پایدار از طریق فعالیت خود به خود در مدارهای موجود است. وقتی فعالیتی صورت می‌گیرد حالت تغییر در ساخت سلولها و مدارهای عصبی ایجاد می‌شود و پاسخ مربوط به اثر برانگیختگی و تكرار به آسانی دریافت می‌شود.با ملاحظه تعریفهای سه‌گانه بالا درباره یادگیری، مورد اول و دوم در بررسیهای روان‌شناسی امروزی دارای اهمیت بیشتری است، اما مورد سوم از اعتبار علمی خاصی برخوردار است.

 

 

 

 

 

 

از دیدگاه فلسفی می‌توان یادگیری را به عنوان شناخت‌شناسی مطرح نمود كه به بررسی خاستگاه، ماهیت، حدود و روشهای اطلاعاتی می‌پردازد، مانند اینكه بپرسند: یادگیری بر چه مبنایی استوار است؟ مطالب جدید چگونه آموخته می‌شوند؟ معلومات از كجا و چگونه به وجود می‌آیند؟

روان‌شناسان به طور كلی كسب معلومات را با دو جنبه خردگرایی و تجربه‌گرایی در ارتباط با محیط دانسته‌اند.

1-2-1. خردگرایی

خردگرایان معتقدند كه معلومات یا دانش بدون اتكاء به حواس از عقل یا خرد ناشی می‌شود. تمایز میان ذهن و ماده را می‌توان به گونه‌ای نمایان در آثار افلاطون ملاحظه كرد. به عقیده او برای مثال، اشیاء و امور مادی، مانند خانه، درخت،‌ اتومبیل و جز آن از راه حواس آشكار می‌گردند. اما افراد آدمی اندیشه‌ها را از راه تفكر درباره آن چیزهایی كه قبلاً می‌دانسته‌اند به دست می‌آورند و بر اثر داشتن اندیشه درباره جهان است كه انسان می‌تواند بیندیشد. خردبالاترین نیرو یا استعداد است، زیرا به یاری آن می‌توان به اندیشه‌های مجرد پی‌برد. ماهیت خانه، درخت و اتومبیل فقط از راه تفكر درباره آنها شناخته می‌شود.

البته، افلاطون ثابت نكرد كه چگونه معرفت حقیقی یا معرفت اندیشه‌ها فطری است و چگونه از طریق تفكر به سطح آگاهی راه می‌یابد. بنابراین، از نظر  افلاطون یادگیری عبارت از یادآوری آن چیزهایی است كه در ذهن وجود دارد. اطلاعاتی كه از طریق حواس كسب می‌شوند،‌ یعنی اطلاعاتی كه از راه مشاهده، گوشش دادن و لمس كردن به دست می‌آیند اندیشه نیستند،  بلكه فقط یك رشته مواد خام می‌باشند. این ذهن یا روان است كه به مقتضای خرد ساخته می‌شود و برای اطلاعات نامنظم و آشفته معنا و نماد یا سمبل به وجود می‌آورد.

قرنها بعد از افلاطون دكارت فیلسوف و ریاضی‌دان فرانسوی در نظریه خردگرایی شك را به عنوان یك وسیله انكارناپذیر حقیقت‌یابی معرفی كرد تا آنجا كه حقیقت جای شك را بگیرد. مساله شك آن‌چنان بر اندیشه دكارت تسلط یافت كه به گونه‌ای مطمئن و رسمی اظهار داشت: «من می‌اندیشم، پس وجود دارم». به عقیده او شك علمی یگانه وسیله تحقیق در راه رسیدن به حقیقت مطلق بود. دكارت اثبات وجود خدا را به روش استدلال قیاسی امكان‌پذیر می‌دانست و نتیجه گرفت حقیقت اندیشه‌ای است كه بر اثر استدلال مطنقی می‌توان به آن دست یافت.

این فیلسوف نامدار همانند افلاطون به مساله دوگانگی تن و روان عقیده داشت، با این تفاوت كه عالم خارج همچون اعمال جانوران مكانیكی یا ماشین‌وار است. اما وجه تمایز انسان قدرت استدلال اوست. روان آدمی یا توانیی فكر او بر اعمال مكانیكی و بدنی او تاثیر می‌گذارد، اما بدن هم از راه تجربه‌های حسی به طور متقابل بر روان او اثر می‌كند. گر چه دكارت موضوع دوگانگی را اصلی مسلم می‌دانست اما به شیوه تعامل یا داد و ستد تن و روان نیز عقیده داشت.

دیدگاه خردگرایی به وسیله امانوئل كانت (1724 – 1804) فیلسوف آلمانی چشم‌انداز تازه‌ای پیدا كرد. كانت یادآور می‌شود كه عالم خارج آشفته و بی‌نظم است، اما اصولی  و منظم به نظر می‌رسد، زیرا این روان و شعور است كه نظم و ترتیب را بر آن تحمیل می‌كند. روان عالم خارج را به وسیله حواس ادراك می‌كند و بنا به قانونهای عقلی و فطری آن را تغییر می‌دهد. به نظر او جهان هرگز آن‌گونه كه هست شناخته نمی‌شود، بلكه آن‌گونه كه ادراك می‌شود. ادراك كلی مردم است كه به جهان نظم و ترتیب می‌بخشد. گرچه كانت نقش عقل یا خرد را به عنوان سرچشمه معلومات مورد تایید قرار می‌دهد، اما مدعی است كه خرد در قلمرو تجربه عمل می‌كند. معرفت مطلقی كه جهان خارج در آن دست نداشته باشد وجود ندارد،  بلكه معرفت به این معنا امری تجربی است كه از جهان دریافت می‌شود و خرد به تعبیر و تفسیر آن می‌پردازد.

مختصر آنكه خردگرایی بیانگر این واقعیت است كه معرفت از راه روان یا اندیشه حاصل می‌شود. گر چه آدمیان معرفت را از طریق اطلاعات حسی از جهان خارج به دست می‌آورند، اما اندیشه‌ها دست آورد شعور یا روان است. به طوری كه دارد. به عقیده دكارت و كانت خرد براساس اطلاعات به دست آمده از جهان عمل می‌كند، در صورتی كه افلاطون معتقد بود كه خرد ناب یا خردی كه به این جهان تعلق ندارد می‌تواند معرفت مطلق به وجود آورد.

باید توجه داشت كه خردگرایی اساس نظریه‌های شناختی را تشكیل می‌دهد. در این نظریه‌ها الهام، كشف و شهود، علم حضوری و اطلاعات حسی جایی ندارند. براساس این شیوه فلسفی هر پژوهش تجربی باید بر بنیاد موازین خرد و تفكر استوار باشد، نه بر اطلاعات حسی محض.

شناختی‌گرایان بر بنیاد فكری خردگرایان آرمانها، هدفها، انگیزه‌ها و ادراكها خود یادگیرنده‌ را در تعامل با محیط روانی مهم و كارساز و تاثیر‌پذیر و تاثیرگذار می‌دانند. برداشتهایی را كه فرد از یادگیری به دست می‌آورد به صورت یكپارچه و كلی انجام می‌شود. و هر فكر و نظری هنگامی دارای معنا و مفهوم است كه با همه اجزاء یا كل موقعیت ارتباط داشته باشد. به سخن دیگر، حقیقت یا واقعیت از دیدگاه شناختی گرایان عبارت از معناها یا استنباطهایی است كه فرد از داد و ستد با محیط حاصل می‌كند.

1-2-2. تجربه‌گرایی

تجربه‌گرایی بر خلاف خردگرایی بیانگر این واقعیت است كه تجربه تنها مایه و پایه معلومات به شمار می‌آید. این موضع به وسیله (384 تا 322 ق.م) مطرح گردید. ارسطو میان عقل و ماده تمایز دقیقی تعیین نكرد. او عالم خارج را مبنای تاثرات حسی دانست و یادگیری را در این رابطه معتبر می‌شناخت. به عقیده او قانونهای طبیعت را فقط از طریق تاثرات حسی نمی‌توان كشف كرد، مگر به یاری شعور و خرد كه اطلاعات لازم را از محیط به دست می‌آورد. ارسطو برخلاف افلاطون معتقد بود كه اندیشه به طور مستقل و بی‌ارتباط با محیط وجود ندارند. جهان خارج سرچشمه معرفت است!

یكی از مهمترین خدمتهای ارسطو به روان‌شناسی نظریه همخوانی یا تداعی اندیشه‌هاست كه در حافظه دارای كاربرد مهمی است. به این معنا كه مجاورت زمانی و مكانی دو چیز یا مشابهت و تضاد آنها یكی دیگری را به یاد می‌آورد و هر چه همخوانی بیشتر باشد یادآوری مطالب سریعتر و جامعتر خواهد بود.

فیلسوفان و اندیشه‌ورانی مانند جان لاك (1632 – 1704(، جرج بركلی (1685 – 1753)، دیوید هیوم (1711 – 1776) و جان استوارت میل (1806 – 1873) به گسترش تجربه‌گرایی یاری دادند. به اعتقاد آنان معرفت واقعی از راه حواس حاصل می‌شود و ادراك تجربه حسی تنها وسیله ارتباط انسان با واقعیتها و جهانی است كه او را در برگرفته است. این برداشت سبب شد كه پژوهندگان به جای عقل فطری و نیروهای ذاتی به اهمیت حواس و نقش همخوانی و نظریه‌های محرك  – پاسخ توجه كنند.

تجربه‌گرایان و تداعی گرایان را در روان‌شناسی نظریه پردازان محرك – پاسخ می‌نامند. به اعتقاد اینان یادگیرنده حالت انفعالی دارد و رفتار او در اختیار با تابع نیروهای درونی و برونی است. این دسته از نظریه را غالباً ذره‌پرداز یا ذره‌گرا، استحاله‌گرا و ماشین‌وار نیز عنوان كرده‌اند. زیرا كار اصلی در این دسته از نظریه‌ها بررسی عناصر و اجزاء بسیار كوچك یادگیری به روش و زبان علوم طبیعی است و تاكید آنها بیشتر بر شیوه شرطی شدن است. به این معنا كه محرك با عاملی در محیط برونی یا درونی كه پاسخ یا رفتار نامیده می‌شود ارتباط پیدا می‌كند.

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی:

یادگیری ماشین

یادگیری در انسان

نظریه های یادگیری

مسایل یادگیری در انسان

 

 

 

فهرست مطالب

1- زمینه و پیشینه نظریه های یادگیری 4

1-1. شناخت و زمینه‌های یادگیری 4

1-1-1. اهمیت یادگیری 4

1-1-2. ماهیت یادگیری 5

1-1-3. تعریف یادگیری 6

1-2. بنیاد فلسفی نظریه‌ها 7

1-2-1. خردگرایی 8

1-2-2. تجربه‌گرایی 10

1-3. پیشینه نظریه‌های یادگیری 11

1-3-1. نظریه لوح سفید 11

1-3-2. نظریه شكوفایی طبیعی 13

1-3-3. نظریه اندریافت 14

1-3-4. نظریه ساخت‌گرایی 16

1-3-5. نظریه كارگردگرایی 18

 

2. نظریه‌های تداعی‌گرایی 21

2-1. نظریه وابسته‌گرایی ثورندایك 22

2-1-1. قانونهای یادگیری ثورندایك 24

2-1-2. قانونهای اصلی ثورندایك 25

2-1-3. قانونهای فرعی 26

2-1-4. بررسی و ارزشیابی نظریه وابسته‌گرایی 27

2-1-5. هوش از دیدگاه ثورندایك 28

2-2. نظریه بازتابی 30

2-2-1. پدیده شرطی شدن 31

2-3. نظریه رفتارگرایی واتسن 34

2-3-1. چگونگی رفتارگرایی 34

2-3-2. نقش محیط 35

2-3-3. انسان از نظر واتسن 35

2-3-4. شرطی شدن هیجانها 36

2-3-5. سخن‌گویی از دیدگاه واتسن 36

2-3-6. یادگیری از نظر واتسن 37

2-4. نظریه كاهش سایق 39

2-4-1. یادگیری برای بقاء 39

2-5. یادگیری انتظاری 40

2-5-1. یادگیری نهایی 43

2-5-2. مسائل یادگیری 43

2-6. نظریه كمّی اسپنس 44

2-6-1. ماهیت نظریه یادگیری اسپنس 44

2-6-2. رفتار یكپارچه 46

2-6-3. چگونگی سازه‌ها 46

2-6-4. تعیین‌كننده‌های رفتار 47

2-6-5. یادگیری از دیدگاه اسپنس 49

2-6-6. شرطی شدن كلاسیك 50

2-6-7. ماهیت شرطی شدن ابزاری 50

2-6-8. یادگیری افتراقی 52

 

3. نظریه های شناخت‌گرایی 54

3-1. نظریه یادگیری گشتالت 55

3-1-1. چگونگی و اهمیت گشتالت 55

3-1-2. پدیده فای یا ادراك حركت 57

3-1-3.نقش تصویر و زمینه 58

3-1-4. قانونهای سازماندهی 59

3-1-5.  نظریه اثر 63

3-1-6. یادگیری از دیدگاه گشتالت 64

3-1-7. اهمیت ادراك 65

3-1-8. یادگیری و حل مساله 66

3-2. نظریه شناخت‌شناسی تكوینی 68

3-2-1. چگونگی مراحل رشد 68

3-2-2. دوره اول : حسی و حركتی 69

3-2-3. دوره دوم : قبل از عملیات عینی 70

3-2-4. دوره سوم : عملیات عینی 73

3-2-5. دوره چهارم : عملیات صوری 77

3-2-6. یادگیری از دیدگاه پیاژه 79

3-3. نظریه یادگیری اكتشافی 82

3-3-1. چگونگی یادگیری 82

 

4. نظریه‌های یادگیری اجتماعی 85

4-1. چگونگی یادگیری اجتماعی 85

4-2. پیشینه نظریه‌های یادگیری اجتماعی 86

4-3. نظریه یادگیری اجتماعی بندورا 88

4-3-1. چهارچوب ادراكی 88

4-3-2. اهمیت تقلید در یادگیری 91

5. مراجع 95

 

 

 

 

  • پاورپوینت ویژگی‌های سیستم‌های فوتوولتایی

    پاورپوینت ویژگی‌های سیستم‌های فوتوولتایی پاورپوینت سیستم های فتوولتائیک پاورپوینت سیستم های فتوولتائیک متصل به شبکه پاورپوینت سیستم های فتوولتائیک در ایران پاورپوینت سیستم های فتوولتائیک حرارتی پاورپوینت کتاب سیستم های فتوولتائیک پاورپوینت سیستم های فتوولتائیک چیست رفتن به سايت اصلي…

  • ارزیابی تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت سازمان در فرآیند تصمیم گیری از دیدگاه کارکنان

    ارزیابی تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت سازمان در فرآیند تصمیم گیری از دیدگاه کارکنان پایان نامه تصمیم‌گیری مشاركتی پایان نامه فناوری اطلاعات پایان نامه مدیریت مشارکتی پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان مشارکت سازمان تاثیر فناوری اطلاعات در…

  • پاورپوینت ویژگیهای و عناصر معماری کاروانسراها در ایران

    پاورپوینت ویژگیهای و عناصر معماری کاروانسراها در ایران پاورپوینت کاروانسراهای ایران پاورپوینت کاروانسراهای تهران پاورپوینت کاروانسراهای معروف ایران پاورپوینت کاروانسراهای مدور پاورپوینت انواع کاروانسراها رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با کاروانسراها در ایران جهت رشته تاریخ و ادبیات در…

  • پرسشنامه ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی

    پرسشنامه ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی اخلاق شهروندی اخلاق ترافیک شهروندی پرسشنامه میزان تخلفات رانندگی پرسشنامه اخلاق شهروندی پرسشنامه اخلاق ترافیک شهروندی پرسشنامه علل بروز مشکلات ترافیکی پرسشنامه علل بروز مشکلات ترافیکی در شهر رفتن به سایت…

  • پرسشنامه 3 مولفه ای تعهد سازمانی آلن و مایر

    پرسشنامه 3 مولفه ای تعهد سازمانی آلن و مایر کلمات کلیدی : پرسشنامه تعهد سازمانی doc پرسشنامه تعهد سازمانی می یر پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر دانلود پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی دانلود پرسشنامه تعهد سازمانی دانلود پرسشنامه تعهد سازمانی…

  • پاورپوینت شاخص های توسعه پایدار شهری

    پاورپوینت شاخص های توسعه پایدار شهری پاورپوینت شاخص های توسعه پایدار پاورپوینت شاخصه های توسعه پایدار پاورپوینت ابعاد توسعه پایدار پاورپوینت توسعه شهری پاورپوینت تعریف توسعه شهری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت شاخص های توسعه پایدار شهری جهت رشته…

  • نحوه اعمال مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی و خدمات عمومی

    نحوه اعمال مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی و خدمات عمومی مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی مجازات محرومیت از خدمات عمومی نحوه اعمال مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی مصادیق مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی نحوه اعمال مجازات محرومیت از خدمات عمومی مصادیق…

  • پاورپوینت علایم اختلال افسردگی اساسی و رابطه آن با بیماریها

    پاورپوینت علایم اختلال افسردگی اساسی و رابطه آن با بیماریها رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت رابطه افسردگی با اختلالات جسمی جهت رشته روانشناسی در قالب 32 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت در كار 53 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت در كار 53 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه معنويت در كار مبانی نظری معنويت در كار پیشینه تحقیق معنويت در كار پیشینه داخلی معنويت در كار پیشینه خارجی معنويت در كار…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش پرخاشگری

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش پرخاشگری مبانی نظری پرخاشگری پیشینه پرخاشگری دانلود مبانی نظری پرخاشگری پیشینه تحقیق پرخاشگری ادبیات نظری پرخاشگری فصل دوم پایان نامه پرخاشگری مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرخاشگری ادبیات و مبانی نظری پرخاشگری رفتن به سایت…

  • پاورپوینت آشنایی با تجهیزات پست

    پاورپوینت آشنایی با تجهیزات پست پاورپوینت تجهیزات پست برق با عکس پاورپوینت تجهیزات پست فوق توزیع برق پاورپوینت دانلود کتاب تجهیزات پست دکتر سلطانی پاورپوینت سوالات تجهیزات پست رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با تجهیزات پستجهت رشته مهندسی…

  • دانلود پاورپوینت مدیریت استراتژیک منابع انسانی

    دانلود پاورپوینت مدیریت استراتژیک منابع انسانی پاورپوینت مدیریت استراتژیک منابع انسانی پاورپوینت مدیریت استراتژیک پاورپوینت مدیریت منابع انسانی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت مدیریت استراتژیک منابع انسانی جهت رشته مدیریت در قالب 22 اسلاید و با فرمت pptx به…

  • پاورپوینت (اسلاید) میکروبیولوژی عمومی

    پاورپوینت (اسلاید) میکروبیولوژی عمومی پاورپوینت میکروبیولوژی عمومی میکروبیولوژی عمومی بررسی میکروبیولوژی عمومی تحلیل میکروبیولوژی عمومی توسعه دانش میکروب‌شناسی طبقه‌بندی میکروب ها ساختار تشریحی و ریخت‌شناسی باکتری‌ها رشد و تکثیر باکتری‌ها میکروب‌شناسی آب و پساب‌ها گفتار ششم: میکروب‌شناسی مواد غذایی میکروب‌شناسی…

  • خلاصه مقالات مسائل جاری دکتر کمالی راد

    خلاصه مقالات مسائل جاری دکتر کمالی راد خلاصه مقالات مسائل جاری دکتر کمالی راد رفتن به سایت اصلی خلاصه مقالات مسائل جاری دکتر کمالی راد شامل 9 مقاله از مجموعه مباحث جاری سازمان و مدیریت   عدالت سازمانی اعتماد سازمانی فساد اداری جهیزیه…

  • پاورپوینت درس علوم زیستی و بهداشت کلاس اول دبیرستان

    پاورپوینت درس علوم زیستی و بهداشت کلاس اول دبیرستان رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت درس علوم زیستی و بهداشت کلاس اول دبیرستان جهت رشته زیست شناسی در قالب 49 اسلاید و با فرمت ppt به صورت کامل و جامع…

  • پاورپوینت آموزش تدریس حرف ج

    پاورپوینت آموزش تدریس حرف ج رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزش تدریس حرف ج به کودکان کلاس اول ابتدایی در قالب 21 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       این…

  • پرسشنامه تعارض نوجوانان با والدین با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه تعارض نوجوانان با والدین با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه تعارض با والدین پرسشنامه تعارض با والدین CP دانلود پرسشنامه تعارض با والدین پرسشنامه تعارض نوجوان با والدین پرسشنامه تعارض با پدر و مادر پرسشنامه‌ی…

  • پاورپوينت بازاریابی گیاهان دارویی در ایران

    پاورپوينت بازاریابی گیاهان دارویی در ایران رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت بازاریابی گیاهان دارویی در ایران جهت رشته داروسازی قالب  32 اسلايد و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابليت ويرايش         خداوند…

  •  ویژگی های تشخیصی اختلال گذر هراسی بر مبنای ملاک های تشخیصی DSM-5

     ویژگی های تشخیصی اختلال گذر هراسی بر مبنای ملاک های تشخیصی DSM-5 کلمات کلیدی : درمان اختلال گذر هراسی اختلال گذر هراسی چیست شیوع شناسی اختلال گذر هراسی طبقه بندی اختلال های اضطرابی پایان نامه اختلال گذر هراسی پیامد های…

  • شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان

    شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان پایان نامه erp پایان نامه پیاده سازی erp در بانک مراحل پیاده سازی erp پیاده سازی erp در سازمان پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمانی در بانک…

  • پاورپوینت تشویق به خواندن نماز

    پاورپوینت تشویق به خواندن نماز پاورپوینت تشویق به نماز خواندن پاورپوینت تشویق به نماز جماعت پاورپوینت تشویق به نماز اول وقت پاورپوینت تشویق کودکان به نماز پاورپوینت تشویق فرزندان به نماز رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تشویق به خواندن…

  • فضاهای چند منظوره شهری و طراحی آنها بر مبنا معماری ایرانی اسلامی

    فضاهای چند منظوره شهری و طراحی آنها بر مبنا معماری ایرانی اسلامی چند عملکردی طراحی کردن فضاهای شهری پایان نامه فضاهای چند منظوره شهری پایان نامه طراحی فضاهای چند عملکردی شهری فضاهای چند عملکردی در فضاهای شهری طراحی فضاهای چند…

  • بررسی مولفه های تفکر انتقادی با تاکید بر مولفه های گرایشی

    بررسی مولفه های تفکر انتقادی با تاکید بر مولفه های گرایشی تفکر انتقادی مولفه های تفکر انتقادی مؤلفه گرایشی تفکر انتقادی سنجش گرایش‌های تفکر انتقادی رابطه مؤلفه مهارتی و مؤلفه گرایشی تفکر پایان نامه تفکر انتقادی پایان نامه مولفه های…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اخلاق کار و هوش اخلاقی 55 صفحه

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اخلاق کار و هوش اخلاقی 55 صفحه کلمات کلیدی : ​​​​​​​مبانی نظری اخلاق کار ​​​​​​​مبانی نظری هوش اخلاقی پیشینه تحقیق اخلاق کار پیشینه تحقیق هوش اخلاقی فصل دوم پایان نامه اخلاق کار فصل دوم پایان…

  • بررسی قاچاق اموال تاریخی فرهنگی جیرفت و ارائه راهکارهای موثر برای مقابله با این پدیده و پیشگیری از تکرار آن

    بررسی قاچاق اموال تاریخی فرهنگی جیرفت و ارائه راهکارهای موثر برای مقابله با این پدیده و پیشگیری از تکرار آن دانلود پایان نامه حفاری غیرمجاز قاچاق اموال تاریخی فرهنگی راهكارهای موثر برای پیشگیری از قاچاق قاچاق اشیا عتیقه جیرفت بررسی…

  • الگوهای مدیریت استراتژیک در بخش عمومی و دولتی

    الگوهای مدیریت استراتژیک در بخش عمومی و دولتی ابعاد تفکر استراتژیک تحقیق در مورد تفکر استراتژیک رشد یافتگی ورشد نیافتگی آرگریس الگوهای مدیریت استراتژیک در بخش عمومی کاربست مدیریت استراتژیک در سازمان‌های دولتی رفتن به سايت اصلي هدف از این…

  • پاورپوینت شکل گرایی در معماری معاصر

    پاورپوینت شکل گرایی در معماری معاصر رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت شکل گرایی در معماری معاصر جهت رشته ی معماری در قالب 19 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش    …

  • پاورپوینت (اسلاید) نوروپسیکولوژی

    پاورپوینت (اسلاید) نوروپسیکولوژی پاورپوینت نوروپسیکولوژی تحقیق نوروپسیکولوژی نوروپسیکولوژی مقاله نوروپسیکولوژی بررسی نوروپسیکولوژی مفهوم نوروپسیکولوژی کاربرد نوروپسیکولوژی تاریخچه نوروپسیکولوژی فلسفه علوم اعصاب مقدمات نوروپسیکولوژی نقشه های قشری مغز و تاثیر تجربه بر آن امواج مغزی مکانیسم های نوروپلاستیستی رفتن به سايت…

  • روشهای اندازه گیری رضایت مشتری و تاثیر رضایت شغلی کارکنان بر آن

    روشهای اندازه گیری رضایت مشتری و تاثیر رضایت شغلی کارکنان بر آن ارتباط رضایت شغلی کارمندان با رضایت مشتری روشهای اندازه گیری رضایت مشتری تاثیر رضایت شغلی کارکنان بر رضایت مشتری شاخصهای رضایت مشتری در ایران و جهان اثرات رضایت…

  • بررسی وضعیت مدیریت دانش با توجه به استفاده از شبکه های اجتماعی در سازمان آموزش و پرورش ناحیه 6 مشهد

    بررسی وضعیت مدیریت دانش با توجه به استفاده از شبکه های اجتماعی در سازمان آموزش و پرورش ناحیه 6 مشهد مدیریت دانش فناوری اطلاعات مدیریت کسب و کار رفتن به سایت اصلی شامل مطالبی با عناوین ..... مدیریت دانش چیست…

  • پروژه کارشناسی رشته کامپیوتر با عنوان داده کاوی یا دیتا ماینینگ Data Mining

    پروژه کارشناسی رشته کامپیوتر با عنوان داده کاوی یا دیتا ماینینگ Data Mining داده کاوی دیتا ماینینگ Data Mining وب کاوی دانلود پروژه داده کاوی دانلود پایان نامه داده کاوی دانلود پایان نامه رشته کامپیوتر دانلود پایان نامه کامپیوتر رفتن…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش حجاب در مذهب

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش حجاب در مذهب مبانی نظری حجاب در مذهب پیشینه تحقیق حجاب در مذهب مبانی نظری و پیشینه تحقیق حجاب در مذهب پیشینه پژوهش حجاب در مذهب ادبیات نظری تحقیق حجاب در مذهب دانلود مبانی نظری…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه عزت نفس 58 صفحه

    پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه عزت نفس 58 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه عزت نفس مبانی نظری عزت نفس پیشینه تحقیق عزت نفس پیشینه داخلی عزت نفس پیشینه خارجی عزت نفس پیشینه پژوهش عزت نفس…

  • دانلود پاورپوینت هنر

    دانلود پاورپوینت هنر پاورپوینت هنر در تمدن اسلامی پاورپوینت هنر درمانی پاورپوینت هنر در معماری پاورپوینت هنر های تجسمی پاورپوینت هنر رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت هنر در قالب 21 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع…

  • دانلود پروتکل درمانی و پکیج آموزشی ابراز وجود

    دانلود پروتکل درمانی و پکیج آموزشی ابراز وجود کلمات کلیدی : دانلود پروتکل درمانی خرید پروتکل درمانی پکیج درمان ابراز وجود پروتکل درمانی ابراز وجود دانلود پروتکل درمانی ابراز وجود خرید پروتکل درمانی ابراز وجود پروتکل درمانی کاهش اضطراب ،پرخاشگری…